De zwart-witte beer - Reisverslag uit Chengdu, China van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu De zwart-witte beer - Reisverslag uit Chengdu, China van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu

De zwart-witte beer

Door: Christiaan van der Hoeven

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

12 Juni 2014 | China, Chengdu

Er leven in totaal 1600 panda’s in het wild (minder dan het aantal letters in dit blog). Daarvan is het grootste gedeelte (ongelijk) verdeeld over meer dan 65 reservaten. Enkele reservaten hebben 100+ panda’s, maar de meeste hebben maar een tiental. Oppervlak van de reservaten samen is bijna 3,5 miljoen hectare. De panda’s hebben een dikke vacht, en zitten daarom in de zomer hoog in de bergen. Met andere woorden, de kans dat ik een panda in het wild zie is klein. Zeg maar gerust nihil. Nul. Ja, ik zit hier wel ruim tien dagen, maar het grootste gedeelte ben ik aan het praten, presentaties bijwonen, dorpen bezoeken die iets aan natuurbescherming doen, onderweg, enzovoort. Op ons aandringen is er wel tijd ingepland om het bos in en de berg op te gaan, maar dat houdt niet over. Dus nee, echt niet. Helaas, kom in je eigen tijd maar terug.

Maar je bent een “adviseur soorten & landschappen” of niet, dus ik wil een panda zien. Dat kan alleen in gevangenschap, in een zogenaamd “breeding centre”. Omdat China ten alle tijden wil voorkomen dat de panda uitsterft, hebben ze een aantal fokcentra opgezet, waar ze dus alles in de hand hebben om dat te voorkomen. Wij van het WNF werken natuurlijk liever aan de bescherming van de panda in het wild, ook wel “in situ” genoemd, in tegenstelling tot “ex situ”, in gevangenschap. Nu ja, ons betrokken panda clubje is dan toch maar even gaan kijken in één van die centra. Wel eentje specifiek bedoeld om ze tzt uit te zetten in het wild, waardoor er geen publiek bij mag komen.

Ok, inderdaad een mooie beer, ziet er grappig en schattig uit, knaagt aan bamboe, ligt vooral te luieren, maar ze hebben het hier eigenlijk te warm. Vandaar dat binnenhok met airconditioning. Airco!? Snel weg hier, de bergen in met de natuurlijke airco. Steile bergen, met spitse toppen en bekleed met hartstikke mooi bos. Het is dus geen 100% bamboe bos, zoals ik altijd dacht, het is gemengd loof- en naaldbos, met in de ondergroei de panda’s favoriete bamboesoorten. In één zin waarom die beer zo bedreigd is: hun leefgebied wordt vernietigd en versnipperd en daardoor steeds kleiner, waardoor ze elkaar niet meer kunnen vinden en de afgezonderde populaties als smeltende ijsjes steeds kleiner dreigen te worden als we niks doen.

Eén ding dat gedaan wordt is het in kaart brengen waar die reuzenpanda, ook wel bamboe-beer, leeft en loopt. Opkijkend naar die bergen snap ik nu waarom de Chinese WWF staf drie keer per dag warm eet. Die energie hebben ze wel nodig bij het klimmen. De meest heerlijke gerechten komen op de draaiende tafel langs. Ook bij het ontbijt. Van drie soorten wilde groenten tot kip in alle soorten en substanties. Ik laat het “100-jarige ei”, dat een vreemde doorschijnende vorm heeft aangenomen maar voor wat het is, trek een trui aan voor de frisse berglucht en ga op pad.

  • 12 Juni 2014 - 12:25

    PFC:

    Wat kan je toch leuk schrijven Christiaan! We genieten van je blogs. Ik kan me voorstellen dat het wat frustrerend is om de Panda niet in het wild te kunnen zien! Geniet maar ten volle!
    PFC

  • 13 Juni 2014 - 13:52

    Femke:

    Gelukkig heb je dan toch nog panda's gezien! Maare, waar zijn de zwart -wit foto's?? Ik zie geen beesten hier... Geniet van het lekkere eten en de bijzondere plekken!

    Femke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christiaan

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Ecologische Netwerken en Soorten. Ik hou me bezig met het zuidelijk Afrika programma, met de bescherming van de Panda in China, met het Afrikaanse olifanten en neushoorn programma, en met de (illegale) handel in bedreigde plant en diersoorten. Voor mijn werk zal ik regelmatig reizen, waarvan ik jullie op de hoogte wil houden via deze blog, zodat jullie een beetje een idee hebben wat ik doe, en wat het WNF inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2011
Verslag gelezen: 966
Totaal aantal bezoekers 47335

Voorgaande reizen:

06 Juni 2014 - 17 Juni 2014

Panda Road Trip

14 Maart 2014 - 29 Maart 2014

Zuid Afrika en Namibie

28 Oktober 2013 - 07 November 2013

Terug naar Zambia!

26 Februari 2013 - 14 Maart 2013

CITES conferentie in Bangkok

Landen bezocht: