Een goede indruk - Reisverslag uit Chengdu, China van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu Een goede indruk - Reisverslag uit Chengdu, China van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu

Een goede indruk

Door: Christiaan van der Hoeven

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

09 Juni 2014 | China, Chengdu

Ik ben dit keer op een “Panda Road Trip”. Ik trek het hele panda leefgebied door, van zuid naar noord. Samen met mijn collega’s van Zweden, Engeland en Duitsland, de andere donoren van het Panda programma. In plaats van onze WWF collega’s in China elke keer lastig te vallen met een bezoek van één enkele persoon per keer, hebben we besloten met z’n allen in één keer te gaan, scheelt hen veel tijd, moeite en geld, en ons eindeloze overleggen. Gezamenlijk optrekken zal leiden tot meer besluiten en een effectiever programma, verwachten we.

Dus gaan we in tien dagen op reis langs de belangrijkste plaatsen waar het WWF aan de bescherming van de panda werkt. Op elke plek waar we stoppen zullen we het leefgebied van de panda zien (schitterende bergen en bossen), zullen we met de lokale mensen praten (gedreven veldwerkers en natuurbeschermers), en zoals ik nu al doorheb, veel van de lokale culinaire specialiteiten genieten (van varkensoor tot de lekkerste tofu).

We beginnen in de provincie Sichuan, bekend om haar pittige keuken, het thuis van het grootste deel van de panda populatie, en helaas ook van de enorme aardbeving van 2008. Het is flink warm als ik aankom in de stad Chengdu, die men hier beschouwt als gemiddeld, maar op mij overkomt als gigantisch. Wat wil je, met 14 miljoen inwoners! Het is een woud aan wolkenkrabbers, en dan niet alleen kantoren, maar vooral woonflats, met vaak alsnog een lullig schuin pannendak op de 30 verdiepingen tellende kolos. Om maar aan te geven dat het hier om een “woonhuis” gaat. En altijd smog, of “mist” zoals de Chinezen het eufemistisch noemen. Nee, geef mij die frisse berglucht maar.

We zullen meer dan zes reservaten bezoeken, meerdere dorpen aandoen, en vele ontmoetingen hebben met mensen die de panda beschermen hier, of profiteren van de natuurbescherming. We zitten dus naast het vaste WWF-team en de vijf bezoekers, met bijna altijd minstens vijf nieuwe gezichten per dag in de bus naar de volgende locatie. Het eerste wat me opvalt is dat er tussen de medewerkers en andere betrokkenen een erg goede en positieve sfeer heerst. Niet stijf en te formeel, maar veel lachen met wel veel wederzijds respect. Mooi om te zien, en hopelijk blijft dat zo.

Of u een goede indruk van deze reis zal krijgen? Ik hoop het, alhoewel de naam van mijn allereerste hotel niet veel goeds belooft: “Rong Impression International Hotel”. Ik verzin het niet.

  • 10 Juni 2014 - 00:56

    Joost Heyink:

    Lieve neef, ik toost op de panda. En na enige contemplatie op jou. Vlieg voort. Joost

  • 10 Juni 2014 - 03:59

    Lot:

    Je bent vlakbij!! Nou bijna dan....
    Veel succes.
    Klinkt als een slim plan om samen te gaan, scheelt onze arme collega's idd veel tijd.
    Enne over rare namen gesproken. Hier heet het meest populaire sportdrankje "Ionic sweat".
    Ik had geen dorst meer....

    Sampai jumpa
    Lot

Tags: panda, wwf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christiaan

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Ecologische Netwerken en Soorten. Ik hou me bezig met het zuidelijk Afrika programma, met de bescherming van de Panda in China, met het Afrikaanse olifanten en neushoorn programma, en met de (illegale) handel in bedreigde plant en diersoorten. Voor mijn werk zal ik regelmatig reizen, waarvan ik jullie op de hoogte wil houden via deze blog, zodat jullie een beetje een idee hebben wat ik doe, en wat het WNF inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2011
Verslag gelezen: 926
Totaal aantal bezoekers 47356

Voorgaande reizen:

06 Juni 2014 - 17 Juni 2014

Panda Road Trip

14 Maart 2014 - 29 Maart 2014

Zuid Afrika en Namibie

28 Oktober 2013 - 07 November 2013

Terug naar Zambia!

26 Februari 2013 - 14 Maart 2013

CITES conferentie in Bangkok

Landen bezocht: