Een niet bedreigde soort: de vergadertijger - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu Een niet bedreigde soort: de vergadertijger - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu

Een niet bedreigde soort: de vergadertijger

Door: Christiaan van der Hoeven

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

22 Februari 2013 | Nederland, Amsterdam

Eindelijk is het dan zover: ik ga jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen tijdens een reis! Niet een spannende reis diep in de jungle van Afrika, maar wel een belangrijke: naar de CITES conferentie in Bangkok, van 3 t/m 14 maart http://www.cites.org/. Het is voor mij de eerste keer dat ik naar een CITES conferentie ga, ik heb begrepen dat het een heel circus is. Voor een van huis uit veldbioloog zal het ongetwijfeld even wennen zijn. De ongekende slachtingen die nu plaatsvinden onder de Afrikaanse neushoorn en olifant zijn echter reden genoeg om alle middelen aan te grijpen die voorhanden zijn om de crisis te beteugelen.

De CITES Conventie is één van die middelen, en is opgezet om de handel in bedreigde plant en diersoorten te reguleren. Dit zou natuurlijk prachtig zijn als het werkt, ware het niet dat de uitvoering en controle van de landen op deze handel op belangrijke punten faalt. Wij zullen proberen hier verandering in te brengen tijdens de conferentie.

Ik maak deel uit van de delegatie van WWF en TRAFFIC. TRAFFIC is onze partner organisatie die veel publiceert over illegale handel en ontwikkelingen van bijvoorbeeld stroperij: http://www.traffic.org/ Wij als NGO mogen dan wel niet stemmen op de conferentie, we hebben wel invloed op het stemgedrag van de “parties”, de landen-delegaties met stemrecht. Dit doen we door te informeren, praten en lobbyen met de delegatieleden. Eigenlijk is onze boodschap klip en klaar: zorg dat de landen zich houden aan de regels van de conventie! Hier kun je meer lezen over de conferentie, en WWF’s standpunten: http://www.wnf.nl/nl/wat_wnf_doet/thema_s/dieren_en_planten/cites_2010/

Van eerdere conferenties weten we dat er heel veel politiek gesteggeld wordt, ik hoop echter dat nu eindelijk ook de “suits”, oftewel de officiële delegaties, accepteren dat het zo niet langer kan en zich oprecht zullen inzetten voor het stoppen van deze “wildlife crimes”.

ìk ga me boos maken (zover diplomatiek mogelijk natuurlijk). Jùllie kunnen de Brulpetitie aan de Nederlandse delegatie tekenen: http://www.wnf.nl/nl/wildlife_crime/ en de petitie tekenen die de Thaise premier oproept de binnenlandse handel in ivoor te stoppen: http://bit.ly/VebwWi

Ik hou jullie op de hoogte!

  • 24 Februari 2013 - 17:24

    Maja:

    Haha, als al die niet-bedreigde vergadertijgers nu ook maar echt een vuist kunnen gaan maken tegen wildlife crime..! Ik wens je alvast heel veel succes in Bangkok, en ben heel benieuwd naar je verhalen over de lobby- en beslisprocessen en over de internationale samenwerking (?) met andere ngo's en partners.
    Groet, Maja

  • 26 Februari 2013 - 13:47

    Hietbrink:

    Heel veel succes daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christiaan

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Ecologische Netwerken en Soorten. Ik hou me bezig met het zuidelijk Afrika programma, met de bescherming van de Panda in China, met het Afrikaanse olifanten en neushoorn programma, en met de (illegale) handel in bedreigde plant en diersoorten. Voor mijn werk zal ik regelmatig reizen, waarvan ik jullie op de hoogte wil houden via deze blog, zodat jullie een beetje een idee hebben wat ik doe, en wat het WNF inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2011
Verslag gelezen: 1063
Totaal aantal bezoekers 47360

Voorgaande reizen:

06 Juni 2014 - 17 Juni 2014

Panda Road Trip

14 Maart 2014 - 29 Maart 2014

Zuid Afrika en Namibie

28 Oktober 2013 - 07 November 2013

Terug naar Zambia!

26 Februari 2013 - 14 Maart 2013

CITES conferentie in Bangkok

Landen bezocht: