Goed gevoel - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu Goed gevoel - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu

Goed gevoel

Door: Christiaan van der Hoeven

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

14 Maart 2013 | Thailand, Bangkok

Vandaag is de CoP na twee weken afgesloten met een buitengewone comité vergadering. Deze vergadering was de laatste kans om onze roep om steviger maatregelen voor controle op illegale ivoorhandel vastgelegd te zien worden. Tot op het laatste moment spannend dus. Het resultaat is een lijst aanbevelingen wat de landen moeten doen. Wij hadden wat meer verwacht, dus nu moeten we blijven opletten of ze doen wat ze hebben beloofd, en of de CITES autoriteiten maatregelen nemen als ze dat niet doen.

Behalve het olifanten verhaal hebben we deze twee weken veel bereikt voor de neushoorn, bepaalde bedreigde boomsoorten, en natuurlijk de haaien. Dat is toch wel het beste verhaal van vandaag. Na twintig (!) jaar roepen om bescherming van de haaien is het eindelijk zo ver. Voor deze eerste stap in natuurbescherming op zee is het woord historisch al gevallen. En het feit dat dit met duidelijke meerderheid gebeurt, en dat CITES de mogelijkheid biedt om daadwerkelijk wat te doen is hoopgevend.

Behalve de beesten, in en buiten water, de bomen, planten en natuurlijk de Corsicaanse koninginnepage die van lijst I naar II verplaatst is omdat het goed met haar gaat, zijn er ook een paar andere goede dingen die me bij zullen blijven. Ons thema van de Wildlife Crime campagne is door velen overgenomen, en is nu echt “mainstream” geworden. Het aanpakken van de vraag naar wildproducten is eindelijk opgenomen in de conventie. En ook niet onbelangrijk, we hebben een toenemend initiatief gezien bij de zuidelijke landen, die meer uitgesproken waren en meer gecoördineerd optraden dan voorheen. Nu even geen beren op de weg zien, wij genieten met zijn allen hier van de bereikte successen, en delen het gevoel dat we echt wat bereikt hebben. Jaja, onder het genot van een afscheidsbiertje natuurlijk.

Wij lopen nog de gangen door, nemen afscheid van de delegaties waar we mee gewerkt hebben, bedanken de mede NGO’s waar we mee samen hebben gewerkt, en doen een houterig Nederlands buiginkje terug naar de uitstekende Thaise gastheren en dames die ons uitzwaaien. Morgen zwaai ik u uit.

• 14 Maart 2013 - 22:01

Herman Vree:

goeie reis terug!

• 15 Maart 2013 - 09:04

Karin:

Inderdaad toch wel wat successen voor de dieren! Goede laatste zwaaidag en bereid je maar weer voor op ons koude kikker(!)landje.

• 15 Maart 2013 - 10:28

Rita:

Vandaag redelijk groot artikel in de Volkskrant! Goede reis Chris!

• 15 Maart 2013 - 21:56

Ellen:

Bedankt voor je compacte en boeiende verslagen Chris!
    Geeft de burger moed dat op dit soort grote conferenties toch ook wel goede dingen bereikt worden.
    Welkom terug,
    LL

Christiaan

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Ecologische Netwerken en Soorten. Ik hou me bezig met het zuidelijk Afrika programma, met de bescherming van de Panda in China, met het Afrikaanse olifanten en neushoorn programma, en met de (illegale) handel in bedreigde plant en diersoorten. Voor mijn werk zal ik regelmatig reizen, waarvan ik jullie op de hoogte wil houden via deze blog, zodat jullie een beetje een idee hebben wat ik doe, en wat het WNF inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2011