Laatste loodjes. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu Laatste loodjes. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu

Laatste loodjes.

Door: Christiaan van der Hoeven

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

13 Maart 2013 | Thailand, Bangkok

Na 10 dagen vergaderen van 7 tot 20:00 uur begint de vermoeidheid bij veel mensen toe te slaan. De gezichten gaan op grijs, de lontjes worden korter, en het percentage knikkebollers in de zaal stijgt aanzienlijk. Kan ook komen door sommige onderwerpen. Een monotone stem die een conventietekst voorleest, of een onverstaanbare Chinees die voor de derde keer zijn alineawijziging moet voorlezen helpt natuurlijk niet. Noch helpt het feit dat om de hoek van de hotels tal van horecagelegenheden zijn waar het prima ontspannen is na een drukke dag vergaderen. En sluitingstijden kennen ze hier niet.

Afijn, ook in de bar wordt genetwerkt. Je merkt dat iedereen enorm geëngageerd is aangezien de gesprekken aan de bar over de politieke acties van vandaag gewoon doorgaan. Er wordt nagepraat over hoe het toch komt dat ons voorstel over ivoorsancties, door Gabon ingediend, niet is aangenomen. Ik denk dan als groentje dat we verloren hebben. Maar gelukkig zijn er de ervaren mensen die aangeven wat we wèl erdoor gekregen hebben voor de olifant, en dat dat echt winst is. Er is nog een laatste kans om onze roep om sancties omgezet te krijgen in wat meer substantieels, en dat is donderdagmiddag. Daar wordt nu al onze aandacht op gericht.

Het is afwachten wat er vanmiddag en donderdag in de afsluitende plenaire sessie afgehamerd wordt. We “hebben” onder andere al de haaien, het ebbenhout en palissander of rozenhout, en goede stappen voor de neushoorn. Het kan echter zomaar zijn dat er weer een oude rot in ’t vak je vertelt dat het niet gaat om wat er op papier staat, maar om de sfeer waarin het besproken is, en of het wederzijds vertrouwen tussen landen om zich aan bestaande wetten te houden goed was, die bepaalt of er daadwerkelijk iets gaat veranderen. Het blijft een vak apart, politiek beoefenen, 24/7 lobbyen en vergaderen.

Het oerwoud in om dieren te tellen lijkt mij makkelijker.

• 13 Maart 2013 - 11:11

Karin:

Sterkte met de laatste loodjes! Als ik het allemaal zo lees is het veel praten, praten, praten. Laten we gewoon de natuur beschermen!

• 13 Maart 2013 - 11:21

Jaap Van Der Waarde:

Gabon heeft dat voorstel over sancties op ivoor stroperij ingediend, dat is al hele winst. De oproep komt uit de landen die er last van hebben, die stem wordt gehoord. In ieder geval kan WWF verder met Gabon om in Gabon zelf de ivoor handel echt te stoppen. Als straks daar tastbare resultaten uit komen wordt Gabon een voorbeeld in de regio en zullen andere landen volgen. Bottom up, step by step, het gaat de goede kant op, misschien was dit samen met de statement van Thailand wel een geslaagde top. Laten wij ondertussen hard doorwerken het beschermen van bosolifanten in Afrika! Hou vol daar, het is belangrijk wat je daar doet.

• 13 Maart 2013 - 11:32

Lot Folgering:

Alle beetjes helpen. Gabon die het voorstel doet is al revolutionair. Kop op!!

• 13 Maart 2013 - 21:15

Frans Schepers:

Ha overbuurman! (op kantoor dan). De beste strategie is t werken van veldniveau (anti-stroperij, effectief beheer & inrichten leefgebieden) tot internationaal beleidswerk en alles wat daar tussen zit! Dus jij zit daar top-end werk te doen. Hopelijk komt er nog iets goeds bij morgen. Zet 'm op!

Christiaan

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Ecologische Netwerken en Soorten. Ik hou me bezig met het zuidelijk Afrika programma, met de bescherming van de Panda in China, met het Afrikaanse olifanten en neushoorn programma, en met de (illegale) handel in bedreigde plant en diersoorten. Voor mijn werk zal ik regelmatig reizen, waarvan ik jullie op de hoogte wil houden via deze blog, zodat jullie een beetje een idee hebben wat ik doe, en wat het WNF inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2011