Eén stap moet de eerste zijn! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu Eén stap moet de eerste zijn! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu

Eén stap moet de eerste zijn!

Door: Christiaan van der Hoeven

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

27 Februari 2013 | Thailand, Bangkok

Vanmorgen 8 uur lokale tijd heeft het WWF in het kader van de CITES conferentie die zondag begint een petitie aangeboden aan de Thaise premier met het urgente verzoek om per direct de binnenlandse ivoorhandel te verbieden. Meer dan 500.000 mensen wereldwijd hebben deze petitie ondertekend. Dat is maar liefst tien keer een volle Arena, of Kuip, zo u wilt, met betrokken mensen die aangeven dat er ècht iets moet gebeuren in Thailand. Zelfs Leonardo DiCaprio steunt ons in deze oproep!

Ondanks dat het mooi is dat de premier de petitie in ontvangst nam, is het jammer dat ze niet meteen toegezegd heeft om er wat aan te doen. “We nemen jullie punten in overweging”. Voilà. De eerste van ongetwijfeld vele holle politieke uitspraken die zullen volgen tijdens deze conferentie. Maar zíj kan (wil?) niet meer terug, ze heeft zelf de foto van de overhandiging op haar eigen site geplaatst: http://tinyurl.com/a3fnod3

Het is belangrijk dat de Thaise premier dit verbod afkondigt, omdat de Thaise ivoormarkt een typerend voorbeeld is hoe legale handel in ivoor van gedomesticeerde olifanten gebruikt wordt om op grote schaal illegaal ivoor uit Afrika wit te wassen. Afrikaans “bloedivoor” wordt verkocht als zijnde ivoor van hun eigen tamme Thaise olifanten. Het verschil is niet te zien met het blote oog. Zolang eenieder die legale handel in ivoor toestaat, waaronder ook China, niet kan garanderen dat er illegaal ivoor gemengd wordt met legaal ivoor, zal die handel verboden moeten worden.

Maar men is toch blij met de premier, aangezien zij de conferentie zondag officieel zal openen, en we nu allemaal hopen dat ze dit podium gebruikt om haar verbod op de handel uit te spreken. Dat zou een knallend begin zijn, en dan is de kans klein dat ik de komende weken op een van mijn tochtjes door Bangkok nog ivoor te koop zal zien. Want zoeken zal ik!

• 27 Februari 2013 - 16:29

Lot:

Pfffff! Jij hoeft niet lang te zoeken als je een tuktuk neemt. Lekker afdingen willen die tuktukrijders best, maar dan willen ze een tegenprestatie: je moet mee naar een juwelenatelier (kan ook een kleermaker zijn, maar daar moet jij dus niet zijn). De tuktukjongens krijgen namelijk een tegoedbon voor benzine als ze een potentiele klant bij dit juwelenatelier afzetten.
    Jij gaat daar vervolgens leuk 'on tour' in het atelier. Eerst 'wilt u wat drinken' dan de werkplaats waar ze de sieraden maken en daarna uiteraard de shop! Monsterlijk groot!! Monsterlijke juwelen ook (nee, je hoeft niets voor me mee te brengen ;-). En ook vitrines vol ivoor! Vraag ze maar eens of je het mee mag nemen naar Europa (ja hoor!! zeggen ze). Vraag maar eens waar het ivoor vandaan komt (of je krijgt een verbaasde blik of iets dat de olifanten 'vanzelf' dood zijn gegaan...)

Succes met zoeken dus. Kan niet moeilijk zijn!!
    Groetjes Lot

• 28 Februari 2013 - 03:19

Christiaan Van Der Hoeven:

Dank je, reisleider! Zal zeker ergens deze week een rondje maken...

Christiaan

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Ecologische Netwerken en Soorten. Ik hou me bezig met het zuidelijk Afrika programma, met de bescherming van de Panda in China, met het Afrikaanse olifanten en neushoorn programma, en met de (illegale) handel in bedreigde plant en diersoorten. Voor mijn werk zal ik regelmatig reizen, waarvan ik jullie op de hoogte wil houden via deze blog, zodat jullie een beetje een idee hebben wat ik doe, en wat het WNF inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2011