Snelkookpan - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu Snelkookpan - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu

Snelkookpan

Door: Christiaan van der Hoeven

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

08 Maart 2013 | Thailand, Bangkok

Neem de delegaties van 150+ landen (die van Gabon schijnt nooit aangekomen te zijn…), tientallen NGO’s, een persleger, en een sterk team van het CITES secretariaat die de boel leidt, stop ze in een enorm gebouw met prima services, en je hebt een snelkookpan voor beslissingen. Er zijn twee grote zalen, waar tegelijkertijd voorstellen en stukken behandeld worden. Hectiek alom bij ons over wie waar zit (“ga jij naar de zeekomkommers, dan doe ik de internethandel”), wie welke delegatie pusht om iets plenair aan de orde te stellen (wij mogen niet zomaar iets zeggen), en allerlei subgroepen die teksten lezen, voorbereiden, aanpassen, voorkoken en verspreiden.

Tel hierbij op de “side-events”, dit zijn vergaderingen, workshops, persconferenties, werkgroepen, etc., die naast het reguliere wandelgangen-werk de delegaties willen beïnvloeden in hun stemgedrag, en u begrijpt waarom ik soms verdwaasd rondloop in de gangen, zoekend waar ik ook alweer mee bezig was. Gelukkig word ik wakker getikt door een oude bekende uit Kameroen, hier enigszins misplaatst voor mijn gevoel, want de laatste keer dat ik hem zag was in het oerwoud.

Er zijn dagelijks 5 side-events tijdens de lunchpauze (gratis lunch), en 5 side-events na de reguliere vergadering, van 5 tot 8, soms veel later (gratis eten en drank). Maal 11 dagen, geeft minimaal 55 side-events. Dat schijnt normaal te zijn, maar wat wel nieuw is, is dat heel veel hiervan over ons thema van de Wildlife crime campagne gaan: http://www.wnf.nl/nl/wildlife_crime/ Men is het er dus wel over eens dat de criminaliteit van de illegale handel in dieren en planten echt een probleem is. Dat men hiervoor publiek trekt met gratis drank en eten is begrijpelijk, aangezien veel delegaties weinig of geen zakgeld meegekregen hebben van hun regering. Het doel heiligt de middelen denk ik dan maar.

Morgen weekend, ik ga gelukkig naar het bos, men heeft mij beloofd dat ik de wilde Aziatische olifant ga zien! Niet iedereen is zo gelukkig, het merendeel van mijn delegatie gaat vrolijk door met vergaderen dit weekend. Prettig weekend!

  • 08 Maart 2013 - 13:48

    PFC:

    Ik geniet van je blogs! Heel erg leuk ge- en beschreven. Denk maar aan je proefschrift: het is de sociale interactie die de meeste resultaten oplevert! Dus: laat je licht schijnen en verdwaal niet in het bos! liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christiaan

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Ecologische Netwerken en Soorten. Ik hou me bezig met het zuidelijk Afrika programma, met de bescherming van de Panda in China, met het Afrikaanse olifanten en neushoorn programma, en met de (illegale) handel in bedreigde plant en diersoorten. Voor mijn werk zal ik regelmatig reizen, waarvan ik jullie op de hoogte wil houden via deze blog, zodat jullie een beetje een idee hebben wat ik doe, en wat het WNF inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2011
Verslag gelezen: 865
Totaal aantal bezoekers 47364

Voorgaande reizen:

06 Juni 2014 - 17 Juni 2014

Panda Road Trip

14 Maart 2014 - 29 Maart 2014

Zuid Afrika en Namibie

28 Oktober 2013 - 07 November 2013

Terug naar Zambia!

26 Februari 2013 - 14 Maart 2013

CITES conferentie in Bangkok

Landen bezocht: