Terug naar Zambia na 35 jaar - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu Terug naar Zambia na 35 jaar - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu

Terug naar Zambia na 35 jaar

Door: Christiaan van der Hoeven

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

27 Oktober 2013 | Zambia, Lusaka

Dat Afrika in je bloed gaat zitten is algemeen bekend. Tenminste, bij mij wel in ieder geval. Als kind woonde ik zes jaar in Zambia, mijn vader was er arts. Tijdens mijn studie ben ik teruggegaan, maar dan naar Ivoorkust, West Afrika. Professioneel aapjes kijken. Dat was zo leuk dat ik ook nog een olifantenstudie in Kameroen aan vast hebt geknoopt, om vervolgens op en af in de regio te werken aan natuurbescherming.

Nu gaat een gewaardeerde collega uit mijn team weg bij het WNF: Frans Schepers. Frans heeft in 14 jaar mede een gedegen zuidelijk Afrika programma opgebouwd, waarvan ik een groot deel zal overnemen. Voor het kennismaken met deze projecten en programma's ga ik met hem naar Zambia. Spannend om weer terug te gaan na 35 jaar, maar ook leuk om het landschap en de natuur te zien.

Wij zullen twee projecten bezoeken, het Zambia Carnivore Programme in South Luangwa National Park, kijk hier voor meer informatie over dit programma: http://www.wnf.nl/nl/wat_wnf_doet/projecten/details/?project=36, en het Liuwa Plains programma in het uiterste westen. Het Liuwa Plains project maakt deel uit van het Zambezi programma: http://www.wnf.nl/nl/wat_wnf_doet/projecten/details/?project=12&tab=project.

En natuurlijk kennismaken met het WWF Zambia kantoor en mijn collega’s in Lusaka. Ik zal jullie verslag doen van mijn eerste indrukken, en meer vertellen over deze projecten gedurende mijn reis. Ik heb erg veel zin om weer eens de open vlaktes te betreden na voornamelijk in de Afrikaanse oerwouden rondgestruind te hebben. En ik hoop natuurlijk dat ik iets herken van toen ik als klein kind opgroeide in Chitambo. Ik zit er straks maar honderd kilometer vandaan, zo anders zal het landschap toch niet zijn? Alhoewel, in Afrika weet je maar nooit, met die enorme diversiteit.

Eerst maar eens opstijgen en wegvliegen met windkracht 10 tegen, morgenochtend…

  • 27 Oktober 2013 - 23:27

    Herman Vree:

    Wat ben je toch een geluksvogel!
    Ik hoop dat je de roots van je kinderjaren herkend, anders ff een ommetje maken naar je oude woonplaats?
    Stuur me foto's!

  • 28 Oktober 2013 - 08:51

    Femke:

    Heeel veel plezier en succes daar!

  • 28 Oktober 2013 - 09:59

    Karin :

    Succes! Ben erg benieuwd naar Liuwa. Maak maar mooie foto's en ik volg je zeker!

  • 28 Oktober 2013 - 12:07

    Ellen:

    Ha Chris,

    Ben benieuwd of je al van de grond bent... (zit zelf vast in Geneve na bezoek aan broer wegens diezelfde storm).
    Goede reis en veel inspiratie toegewenst, ben het met je eens dat Afrika in je bloed gaat zitten, geniet er ook van.
    Ik hoop dat je met goed nieuws over de leeuwen in Liuwa terugkomt, het wordt nu toch wel eens tijd dat er welpjes komen!
    Dag,
    Ellen

  • 28 Oktober 2013 - 18:01

    Joost Heyink:

    Opwindend!
    Veel plezier, Christiaan, en een warme mannenknuist van Joost

  • 29 Oktober 2013 - 11:04

    Marcel Van Nijnatten:

    Hoi Christiaan,

    Heel veel succes daar. Laten we als je terug bent snel bijpraten wat we voor elkaar kunnen betekenen.

    groet,
    Marcel

  • 29 Oktober 2013 - 16:43

    Richard:

    Geniet er van Tess.
    Groet, Sjard

  • 01 November 2013 - 17:48

    Jan Versteegh:

    Na het vertrek van Frans zal de Afrikaanse natuur bij jou in goede handen zijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christiaan

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Ecologische Netwerken en Soorten. Ik hou me bezig met het zuidelijk Afrika programma, met de bescherming van de Panda in China, met het Afrikaanse olifanten en neushoorn programma, en met de (illegale) handel in bedreigde plant en diersoorten. Voor mijn werk zal ik regelmatig reizen, waarvan ik jullie op de hoogte wil houden via deze blog, zodat jullie een beetje een idee hebben wat ik doe, en wat het WNF inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2011
Verslag gelezen: 798
Totaal aantal bezoekers 47363

Voorgaande reizen:

06 Juni 2014 - 17 Juni 2014

Panda Road Trip

14 Maart 2014 - 29 Maart 2014

Zuid Afrika en Namibie

28 Oktober 2013 - 07 November 2013

Terug naar Zambia!

26 Februari 2013 - 14 Maart 2013

CITES conferentie in Bangkok

Landen bezocht: