Het visuele bewijs - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu Het visuele bewijs - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu

Het visuele bewijs

Door: Christiaan van der Hoeven

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

09 November 2013 | Zambia, Lusaka

U zult me op mijn woord moeten geloven dat het inderdaad schitterend was wat we allemaal zagen, en dat het inderdaad adembenemend mooi is in de parken die ik bezocht. Niet aangedikt, niet door de roze bril. Mocht u toch nog twijfelen dan is er altijd de mogelijkheid om het na te kijken op TV. De Zambiaanse natuur is zó in trek, dat zowel in Luangwa als in Liuwa filmploegen van de BBC bezig waren met het maken van een documentaire. Wij kregen een leuk inkijkje hoe dat werkt bij de BBC. Wat een operatie…

Om met South Luangwa National Park te beginnen: daar was een filmploeg van maar liefst 22 mensen bezig met de documentaire: “Africa 2013, countdown to the rains”. Dit is een soort “real-life suffer-soap of wildlife”, die het lijden in de laatste dagen van het droge seizoen en het opbloeien na de eerste regens vastlegt. Dat doet het natuurlijk goed op de TV, zeker in Engeland. Zondagavond aanstaande om 21 uur op BBC 2 is deel twee te zien: http://www.bbc.co.uk/programmes/b03hdkn9

Honderden “remote-controlled” cameraatjes zijn in het park aangebracht om wild te zoeken, drie volledig tot filmwagen verbouwde jeeps rijden door het park om de mooiste beelden te schieten, die vervolgens vanuit een enorme tent met tientallen schermen in een afgelegen safarikamp door een productieteam verwerkt worden tot de uitzending van deze week. Inderdaad, ze zijn nu nog aan het filmen, terwijl de serie al wordt uitgezonden! Er wordt één persoon helemaal ingevlogen uit de UK om speciaal en alleen maar het ontluiken van de Baobab-bloem te filmen. Er is een speciaal team voor alleen maar achter de schermen-beelden, en ten slotte een dame die alle beelden naar Johannesburg in Zuid Afrika vliegt om de aflevering via satteliet up te loaden naar Engeland.

In Liuwa Plains National Park is een team zes weken bezig met het filmen van de Afrikaanse wilde hond. Ze gebruiken een speciale filmcamera, de Cineflex, zo eentje die normaal onder een helicopter hangt, maar dan gemonteerd voorop de Landcruiser. Een super-stabiliserende camera van een half miljoen euro. Om speciaal de wilde honden op (hond-) ooghoogte te filmen tijdens het jagen door de vlakte. Dat is namelijk nog nooit gedaan. Elke dag om 04:30 neemt de filmploeg de wacht over van onze collega’s van het Zambia Carnivore Programme, die speciaal de hele nacht bij de honden blijven om maar te zorgen dat ze ze niet kwijtraken. Wanneer u dit kunt bekijken? Eind 2015. Bovendien, niet knipperen met de ogen, want deze hele operatie is voor maar twee shots, slechts 5 minuten beeld in een een serie over roofdieren.

Mooi om te zien dat zo’n professionele ploeg afhankelijk is van een paar onderzoekers om de dieren te vinden en volgen. Na het werk vliegen tijdens de “sun-downers” (de borrel) de stoere verhalen heen en weer. Wij kunnen het niet laten die lui uit te maken voor softies, omdat ze de bloederige beelden van het consumeren van die antilope door de honden toch niet gaan uitzenden…

Zo’n miljoenen-produktie is natuurlijk mooi, maar u kunt natuurlijk ook gewoon mijn blog lezen! Heeft u ook nog een primeur, voordat het op TV komt… Volgende keer weer over een ander WWF project. Dank voor uw aandacht, en tot de volgende keer!

• 11 November 2013 - 13:40

Karin:

Zo zie je maar dat natuur altijd in trek blijft, zeker voor de mooie BBC-documentaires.
    Jammer dat ze de verorbering niet uitzenden ;-)

Christiaan

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Ecologische Netwerken en Soorten. Ik hou me bezig met het zuidelijk Afrika programma, met de bescherming van de Panda in China, met het Afrikaanse olifanten en neushoorn programma, en met de (illegale) handel in bedreigde plant en diersoorten. Voor mijn werk zal ik regelmatig reizen, waarvan ik jullie op de hoogte wil houden via deze blog, zodat jullie een beetje een idee hebben wat ik doe, en wat het WNF inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2011