Leeuwen zoeken bij 40+ graden - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu Leeuwen zoeken bij 40+ graden - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu

Leeuwen zoeken bij 40+ graden

Door: Christiaan

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

05 November 2013 | Zambia, Lusaka

In een gammele Landrover met een rek als dak en zonder voorruit, met antennes en heel veel deuken en krassen ragt Thandiwe met ons achterin door de Miombo-bush. “Bush-bashing” wordt het ook wel genoemd, overal dwars doorheen, met als doel de gezenderde leeuw te volgen. Thandiwe heeft sinds augustus haar rijbewijs, en is pak-m-beet 25 jaar oud. Door het gekraak van takken en struiken onder en naast de auto, en het gepiep van de ontvanger heen draait ze zich steeds om om uit te leggen waar ze mee bezig is.

We zijn in het buffergebied van het South Luangwa National Park, waar Thandiwe voor het Zambia Carnivore Programme (ZCP) werkt aan onderzoek naar leeuwen, Afrikaanse wilde honden, hyena’s, luipaarden en jachtluipaarden (cheetahs). Erg goed en vooral belangrijk onderzoek, aangezien de resultaten gebruikt worden voor het opstellen van het beleid en wildbeheer van dit Park en de omliggende gebieden. Dit onderzoek was er voor het ZCP helemaal niet! Zo heeft het onderzoek van Thandiwe en haar collega’s aangetoond dat het helemaal niet goed gaat met de carnivoren in Zambia, mede door jacht en vooral door een enorme stijging van het aantal slachtoffers van strikken, die eigenlijk geplaatst worden voor ander wild.

Het ZCP doet onderzoek, heeft een heel lesprogramma voor kinderen uit de buurt van de parken waar ze werken, en doet ook aan anti-stroperij, voornamelijk het “ontstrikken” van dieren. Schrijnende beelden die ze laten zien… Het onderzoek moet licht werpen op hoe het staat met de populaties van de vijf carnivoor-soorten. Waarom dit belangrijk is? Omdat deze dieren top-predatoren zijn, -ze staan bovenaan de voedselketen- en hebben daarom bij uitstek een groot gebied nodig en een gezond ecosysteem. Als je dus een gezonde leeuwenpopulatie hebt, weet je dat jouw gebied (of Park) er dus goed bijligt. Helemaal met de wilde hond, die een enorm leefgebied nodig heeft en gevoeliger is voor verstoringen dan de leeuw. Een goede graadmeter dus voor de stand van de natuur in het gebied.

Na de eerste scepsis, angst en ongegronde kritiek van bewoners, lodge-houders, en lokale gidsen overwonnen te hebben gaat het nu steeds beter. Zo was er veel discussie over de halsbanden met zenders die ZCP aanbracht op een aantal dieren. Men dacht hier echt dat de halsbanden om de wilde dieren bedoeld waren voor allerlei vage praktijken, die wel eens slecht zouden kunnen zijn voor hun business èn voor de dieren. Voor de goede orde: het is dus voor het volgen en in kaart brengen van de bewegingen van de dieren, en niet om te spioneren of om ze makkelijker te vangen, wat men dus dacht!

Als je Thandiwe hoort praten met de mensen en haar ziet werken vanuit de Landrover, dan wordt je zelf enthousiast en geloof je echt dat het goed komt. Als je dan ook weet dat zij de hoogst scorende geslaagde leerling van heel Zambia was, een opleiding in de UK heeft gevolgd, en zelfs uit de lokale natuurclub van het dorp hier 5 km vandaan is gekomen, dan zet je je geld graag in op haar en het project. U zult nog wel veel van haar horen via diverse media…

Nu even de olifant wegjagen bij de auto, anders kunnen we niet weg…

• 05 November 2013 - 18:53

Nathalie:

Wat een fantastische vrouw die Thandiwe! En wat doet ze belangrijk werk. Dank voor je blog. Wanneer komt de volgende? ;)

• 05 November 2013 - 19:16

Brigitte:

Wat een verhaal, leuk en spannend! Als je een cheeta tegenkomt, zou je hem de groeten van Jesse willen doen? Het zijn nog steeds zijn favorite dieren.
    Groeten uit nat Amsterdam.

• 05 November 2013 - 20:55

Catelijne:

Dag lief broertje, wat schrijf je leuk en wat doen jullie goede dingen, trots op jullie!! Kus CJ

• 05 November 2013 - 21:47

Laura:

Leuk om te lezen en gaaf om mee te maken. Volgende keer ga ik mee als je assistent ipv op kantoor achter een computer ;-).

Werkte nog!

Groetjes Laura

• 06 November 2013 - 11:10

Lot :

Even wat papier van mijn bureau vegen... anders kan ik niet aan het werk (gaap!!)

Christiaan

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Ecologische Netwerken en Soorten. Ik hou me bezig met het zuidelijk Afrika programma, met de bescherming van de Panda in China, met het Afrikaanse olifanten en neushoorn programma, en met de (illegale) handel in bedreigde plant en diersoorten. Voor mijn werk zal ik regelmatig reizen, waarvan ik jullie op de hoogte wil houden via deze blog, zodat jullie een beetje een idee hebben wat ik doe, en wat het WNF inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2011