Indien niet politiek, dan wel bureaucratisch… - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu Indien niet politiek, dan wel bureaucratisch… - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu

Indien niet politiek, dan wel bureaucratisch…

Door: Christiaan van der Hoeven

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

01 Maart 2013 | Thailand, Bangkok

Het kan zomaar gebeuren dat u op Schiphol aangehouden wordt, omdat u een Tasmaanse tijger bij u heeft. Ook wel buidelwolf genoemd. Dat mag niet, aangezien deze op lijst 1 staat van het CITES verdrag. Daar mag dus niet in gehandeld worden, en het in het bezit hebben van dit dier of delen daarvan zonder vergunning is strafbaar. Eh…denkt u: Tasmaanse tijger?? Buidelwolf? Bestaat die nog? Nee. Deze diersoort is uitgestorven. Het laatste wilde exemplaar werd in 1933 gevangen in Tasmanie, en overleed drie jaar later in een dierentuin: http://www.iucnredlist.org/details/21866/0

Waarom staat deze soort dan op de CITES lijst? Er valt weinig in te handelen als er geen één meer is. Ja, dat zou je zeggen. Maar een soort gaat niet zomaar van die lijst af. Dat is een goed principe natuurlijk, een voorzorgsmaatregel om te voorkomen dat soorten te vroeg “ge-downlist” worden. Het kan zomaar dat gecontroleerde handel toegestaan wordt na herstel van de populatie, waarna blijkt dat de beslissing prematuur was en de soort alsnog over de kling gejaagd wordt.

Maar als deze soort sinds 1933 niet meer in het wild is gezien, en de gezaghebbende organisatie IUCN ook stelt dat de soort uitgestorven is, dan mag hij er toch af? Nee. We moeten met z’n allen wèl de juiste procedure volgen. Dat wil zeggen, voordat je hem in één keer van lijst 1 haalt, moet ie eerst nog naar lijst 2. Dáárna mag hij uit het CITES systeem verwijderd worden. Dus of u even een voorstel bij de CITES conventie wil indienen om de Tasmaanse tijger van lijst 1 naar 2 te verplaatsen. Dus van de lijst waar handel verboden is naar de lijst waar handel gereguleerd is. Omdat hij uitgestorven is. En daar moeten dan 178 landen over stemmen. En dan zijn we weer drie jaar verder voor dat gebeurd is. Gelukkig dat ie uitgestorven is, anders had de buidelwolf het nog moeilijk gekregen.

Christiaan

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Ecologische Netwerken en Soorten. Ik hou me bezig met het zuidelijk Afrika programma, met de bescherming van de Panda in China, met het Afrikaanse olifanten en neushoorn programma, en met de (illegale) handel in bedreigde plant en diersoorten. Voor mijn werk zal ik regelmatig reizen, waarvan ik jullie op de hoogte wil houden via deze blog, zodat jullie een beetje een idee hebben wat ik doe, en wat het WNF inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2011