Stilte tussen het goede nieuws en de voorstellen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu Stilte tussen het goede nieuws en de voorstellen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu

Stilte tussen het goede nieuws en de voorstellen

Door: Christiaan van der Hoeven

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

05 Maart 2013 | Thailand, Bangkok

Na het goede nieuws van de aankondiging van de Thaise premier over het stoppen van de ivoorhandel in haar land, staan we weer met beide benen op de grond. Of eigenlijk, zitten we weer met beide billen op de vergaderstoel. Droog en saai gedoe over aanpassingen in bestaande teksten van de conventie. Toevoegingen, annotaties, verwijderingen, allemaal geneuzel voor mijn gevoel. Maar, zijn er geen regeringen gevallen om verkeerde bewoordingen, of bedrijven gesneuveld vanwege de kleine lettertjes? Even doorbijten dus.

Het vuurwerk zal vanaf donderdag beginnen, als de voorstellen voor “uplisting” en “downlisting” besproken worden. Dan gaat het erom of men akkoord gaat met het aan banden leggen van de handel in haaienvinnen of ebbenhout (“uplisten”), het afkondigen van handelsverboden vanwege overtredingen, of het weer toestaan van handel in herstelde soorten (“downlisten”).

Je merkt het in de (enorme) wandelgangen hier dat er al druk onderhandeld wordt onder de meer dan 2500 congresgangers. “Als jullie willen dat ons land vóór het haaienvoorstel stemt, dan willen wij dat jullie land niet zegt dat wij niet ons best doen op de controle van illegale handel in neushoorn-hoorn!” Ik word al kribbig als ik het hoor. Ik vergeet nooit het gezicht en de woorden van de parkwachter in Kruger vorige maand in Zuid Afrika: “we zijn in oorlog met de neushoornstropers, en we zijn aan het verliezen”. De man zag er afgepeigerd en gefrustreerd uit. Als zelfs het Kruger Park het niet redt, terwijl zij toch de mensen en middelen hebben, wie moet de neushoorn dan beschermen? Precies. De mensen hier dus. De overheden, de “suits” met de blauwe badges (ik heb een grijze). Slikken en blijven praten dus.

Daarom vergaderen en lobbyen we van 7 uur ’s ochtends tot ’s avonds 9 over hoe en wat we kunnen en moeten doen om te zorgen dat als er gestemd moet worden in de grote zaal, we weten wie vóór stemt en wie tegen. En dan nog weet je pas of het gelukt is als het voorbij is. Blijft spannend dus.

• 05 Maart 2013 - 19:54

Brigit:

Weer een indrukwekkend verhaal. Spannend dat lobbyen. Hoop dat er straks nog meer hoed nieuws komt! Succes!!

• 05 Maart 2013 - 21:19

Maja:

Wow, dat is weer een fantastisch kijkje in de keuken van de politieke arena, dank je wel! Leveren al die zuchten en frustratie toch in ieder geval mooie verhalen op! En jij wordt als gedragsbioloog ondertussen weer wat wijzer van dat politieke dier: de mens. De olifanten en neushoorns moesten eens weten...!
    Enorm veel succes daar!
    Groets,
    Maja

• 07 Maart 2013 - 08:41

Saskia Sportel:

Leuke blogs, goede boodschap. Wat goed om via jou een blik achter de schermen te krijgen van, zoals Maja het zo mooi zegt, de politieke arena. Dankje en heel veel succes daar!

Christiaan

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Ecologische Netwerken en Soorten. Ik hou me bezig met het zuidelijk Afrika programma, met de bescherming van de Panda in China, met het Afrikaanse olifanten en neushoorn programma, en met de (illegale) handel in bedreigde plant en diersoorten. Voor mijn werk zal ik regelmatig reizen, waarvan ik jullie op de hoogte wil houden via deze blog, zodat jullie een beetje een idee hebben wat ik doe, en wat het WNF inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2011