Zorgvuldig opgebouwde spanning - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu Zorgvuldig opgebouwde spanning - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu

Zorgvuldig opgebouwde spanning

Door: Christiaan van der Hoeven

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

28 Maart 2014 | Namibië, Windhoek

Het is 05:15 als mijn wekker gaat. Ik sla mijn dekbed open (het is frisjes hier op 1800 meter), en zie natuurlijk niks door mijn enorme schuifpui met uitzicht over de vallei. Het is namelijk nog aardedonker. Ik hou van een stevig ontbijt, maar de eieren met bacon en worstjes gaan er wat lastig in. Mijn lichaam weet niet zeker of het ’s avonds laat of ’s morgens vroeg is. En ik ben natuurlijk lichtelijk gespannen. Ga ik nu eindelijk de Diceros bicornis, oftewel de zwarte neushoorn zien? We stappen in zo’n typische safari jeep, met allemaal bankjes achterop, en een dakje. Martin, hoofdgids, twee assistent-gidsen, en een Duits echtpaar gaan mee. Er zijn enorm veel Duitsers in Namibië. Je hoort Afrikanen niet vaak Duits praten, een beetje vreemd is dat wel: “Nein, das ist ein Kuhantilope, kein Rappenantilopen”.

Goed. We rijden dik anderhalf uur door donker en schemer, af en toe stoppen we om een spoor of een mooie vogel te bekijken of te luisteren naar de uitleg van de gids. Uiteindelijk wordt een neushoornspoor gevonden en worden de twee spoorzoekers vooruitgestuurd om de neushoorn te zoeken. Via walkietalkies houden we contact. Ik geloof het niet zo, uit ervaring weet ik dat ze moeilijk te zien zijn, en dat goede gidsen een mooie tocht kunnen leiden, ook zonder dat je het uiteindelijke doel ziet. Terwijl we wachten op nieuws van het front klimmen we op een heuvel en verbazen we ons over de schitterende groenheid en bloemenpracht hier. Alles is groen, in vele tinten en schakeringen. De gids ziet zelfs bloemetjes die hij nooit eerder heeft gezien. Door de vele regen de afgelopen tijd is het groener dan ooit. Als het toeristen hoogseizoen is, is het hier dor en bruin, en zijn de dieren makkelijk te vinden, want ze hangen allemaal rond de plekken met water.

Er klinkt gekraak op de radio. Ze hebben er een gevonden! Met gezwinde pas lopen we achter de gids aan, na eerst gehoord te hebben wat we wel en niet mogen doen. Een half uur later wijst de gids naar de overkant van het dalletje. Daar zie ik inderdaad mijn eerste zwarte neushoorn, met kalf! Ze is eigenlijk steenrood, van het modderbad. We kunnen erg dichtbij komen aangezien neushoorns slecht zien. We genieten een half uur van het tafereel, totdat moeder en kind over de kam van de berg verdwijnen. We lopen dolblij terug, high-fives uitdelend aan elkaar. Wat een ervaring. Oh ja, op de terugweg zagen we ook nog een leeuw, met een karkas van een gemsbok, ook wel Oryx geheten. Top.

Terug in de lodge schakel ik even terug naar werkmodus, en vraag naar het logboek, waar ze bijhouden wat ze gezien hebben tijdens de safari-drives, en op basis waarvan er geld door de lodge in het roofdierenfonds gestort wordt dat vervolgens gebruikt kan worden door de conservancy voor bijvoorbeeld het compenseren van verlies van vee aan leeuwen. Hoe direct kun je de link maken!? Als ik het logboek bekijk, zie ik dat ze bijna altijd zwarte neushoorn zien als ze op safari gaan! Wauw, dat is nog eens een staaltje marketing en managen van verwachtingen. Het dondert niet. Maakt het voor mij niet minder mooi. Check. Did it. Done it. Seen it!

PS. De foto’s komen later. Dit zijn snapshots met smartphone.



  • 28 Maart 2014 - 17:19

    Jaap Van Der Waarde:

    Gaaf!!!! Hoe zit het met de bewaking van deze rhino, zijn er dag en nacht ecoguards op pad? En hoeveel geld gaat er naar de communities? Succes daar, Jaap

  • 29 Maart 2014 - 21:33

    Christiaan Van Der Hoeven:

    Ha Jaap, Nee hoor, gelukkig zijn hier niet dag en nacht bewakers nodig. Dat is juist de kracht van deze projecten: omdat de neushoorn eigenlijk "eigendom" zijn van de bevolking, zorgen zij ervoor dat niemand aan ze komt. lokale gemeenschappen zijn zo hecht (ook omdat ze vrij klein zijn) dat een vreemde die slechte plannen heeft, zo door de mand valt, en dan schakelen ze de autoriteiten in die snel ter plaatse is. Dat is in bijvoorbeeld Krugerpark in Zuid-Afrika anders, daar zijn de dieren van de overheid, en is er geen sociale controle. Hoeveel geld hangt af van wat voor soort afspraak ze maken met de lodgebeheerders of eigenaren. Varierend van veel (in het geval van Grootberg ongeveer ongeveer 100.000 euro, maar daar moet nog wel van alles van betaald worden (lonen van de conservancies bijv.). Andere hebben een overeenkomst met d elodge en krijgen 6% van de omzet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christiaan

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Ecologische Netwerken en Soorten. Ik hou me bezig met het zuidelijk Afrika programma, met de bescherming van de Panda in China, met het Afrikaanse olifanten en neushoorn programma, en met de (illegale) handel in bedreigde plant en diersoorten. Voor mijn werk zal ik regelmatig reizen, waarvan ik jullie op de hoogte wil houden via deze blog, zodat jullie een beetje een idee hebben wat ik doe, en wat het WNF inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2011
Verslag gelezen: 814
Totaal aantal bezoekers 47351

Voorgaande reizen:

06 Juni 2014 - 17 Juni 2014

Panda Road Trip

14 Maart 2014 - 29 Maart 2014

Zuid Afrika en Namibie

28 Oktober 2013 - 07 November 2013

Terug naar Zambia!

26 Februari 2013 - 14 Maart 2013

CITES conferentie in Bangkok

Landen bezocht: