Politiek steekspel vereist doorwrochte strategie - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu Politiek steekspel vereist doorwrochte strategie - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu

Politiek steekspel vereist doorwrochte strategie

Door: Christiaan van der Hoeven

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

28 Februari 2013 | Thailand, Bangkok

De “Conference of the Parties”, ofwel CoP is de officiële naam van deze CITES conferentie. De “parties” zijn de landen die stemrecht hebben. Daar houdt de eenduidigheid wel mee op bij een CoP. Voorbeeld: Monaco diende op de vorige CoP een voorstel in om handel in blauwvintonijn te verbieden, omdat de soort ernstig bedreigd is door overbevissing. Logisch, denk je. Nou, mooi niet. Dit voorstel werd weggestemd omdat Japan absoluut door wil gaan met tonijn verhandelen. Voor hun sushi.

Om dat te bereiken belobbyde Japan zoveel mogelijk landen om met hen tegen het voorstel te stemmen. Dat ging vaak gepaard met copieuze maaltijden en andere fêterende acties. Dan kan het zomaar zijn dat een land met helemaal geen kust, toch vóór handel in tonijn stemt. Dat is krom en frustrerend als je denkt dat een goed beargumenteerd voorstel om niet meer in een soort te handelen (die soort, en dus de handel wordt tenslotte bedreigd!), overruled wordt door korte-termijn winstbejag. Dat gebeurt regelmatig bij CITES conferenties. Waar trouwens niet, maar dat terzijde.

Om te voorkomen dat –vaak arme- landen bezwijken voor de charmes van landen die een bepaald voorstel ter bescherming van een soort van tafel willen vegen, werken WWF en anderen hard achter de schermen om landen over te halen te pleiten vóór bepaalde voorstellen. Om dit zo effectief mogelijk te doen, komen wij twee dagen voordat de CoP begint bij elkaar om de strategie te bepalen. Vandaag en morgen bespreken we dus wie we nog moeten overhalen om zich in te zetten voor bijvoorbeeld de hamerhaai. Ik hou het nog net bij, mijn hoofd tolt van de technische termen en mogelijke scenario’s die over tafel rollen. Van “non-detrimental findings”, tot de discussie of Nigeria nu wel of niet mee zal stemmen vóór de hamerhaai als we hen tegelijkertijd aanspreken op hun illegale ivoorhandel…

• 28 Februari 2013 - 17:36

Karin Gerritsen:

Ik kan alleen maar zeggen: succes daar!

• 28 Februari 2013 - 17:41

Frans Schepers:

Christiaan, zet hem op daar! Frans

• 28 Februari 2013 - 17:47

Christiaan Van Der Hoeven:

Dank! Het heerlijke pittige eten hier maakt veel goed...

• 28 Februari 2013 - 17:54

Nathalie:

O, ik dacht Miss Universe veel goed maakte? Die komt morgen toch? Vroege Vogels plaatst je blog morgen

• 28 Februari 2013 - 18:27

Patrick :

Veel plezier met het spelen van het spel!

• 28 Februari 2013 - 22:19

Annechien:

Ben trots op je met jouw (nodige) strijd voor dieren en lees trouw. Maar straks moet jij n keer komen luisteren naar m'n verhalen over zielige mensen. Go for it!

• 01 Maart 2013 - 00:08

Joost Heyink:

Christiaan, ik leef mee. Sterf vooral niet uit.
    Liefs, Joost

• 01 Maart 2013 - 03:02

Christiaan Van Der Hoeven:

dank jullie wel! Miss Universe komt bij de opening... zal wel een fototje plaatsen (met handtekening!)

• 01 Maart 2013 - 08:57

Rita Betjes:

Nou Chris, samen met alle hamerhaaien wens ik je heel veel succes

• 01 Maart 2013 - 09:01

Ellen LL:

Hey Chris,
    Goed om een inkijkje te geven in het werkelijke spel op een dergelijke CoP. Hoop dat WWF veel 'parties' aan zijn zijde krijgt, succes!

LL

• 02 Maart 2013 - 16:36

Etty Van Der Kamp:

Na een hoop nare dingen gelezen te hebben op fb over hoe ziekelijk China met de zaken om gaat, eindelijk actie voor een goede zaak. Ik wens jullie veel positief resultaat en ik zal zeker ook vroege Vogels bekijken, ook een pracht-site. Luckyluck!!

• 02 Maart 2013 - 17:12

Brigit:

Succes daar! Hopelijk krijg je zoveel mogelijk landen aan de zijde van WNF!! Ik ga duimen :-)

• 02 Maart 2013 - 17:13

Brigit:

Je blog staat u ook op WNF Facebook :-)

• 02 Maart 2013 - 17:15

Anke:

Laat ze maar een poepie ruiken in China. Succes!

• 02 Maart 2013 - 22:59

Liesbeth:

Kunnen wij nog wat doen vanuit Nederland om je/jullie te steunen?

• 03 Maart 2013 - 08:07

Oom H.J.:

Goed om met je mee te leven.Veel succes

Christiaan

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Ecologische Netwerken en Soorten. Ik hou me bezig met het zuidelijk Afrika programma, met de bescherming van de Panda in China, met het Afrikaanse olifanten en neushoorn programma, en met de (illegale) handel in bedreigde plant en diersoorten. Voor mijn werk zal ik regelmatig reizen, waarvan ik jullie op de hoogte wil houden via deze blog, zodat jullie een beetje een idee hebben wat ik doe, en wat het WNF inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2011