Eerste goede nieuws Bangkok? - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu Eerste goede nieuws Bangkok? - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Christiaan Hoeven - WaarBenJij.nu

Eerste goede nieuws Bangkok?

Door: Christiaan van der Hoeven

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

03 Maart 2013 | Thailand, Bangkok

De conferentie is gestart. Met de nodige opwinding mag ik wel zeggen. Ook vanwege Miss Universe 2005 en een groep Thaise kinderen die voor ons campagne voerden, maar vooral door de openingstoespraak van de Premier van Thailand. Onze oproep aan de Thaise premier om de handel in ivoor in Thailand te verbieden, heeft hoogstwaarschijnlijk resultaat gehad, mede door de meer dan 1,3 miljoen handtekeningen, ook de uwe!

Hoogstwaarschijnlijk, omdat we na intensief beluisteren, nalezen, en nog drie keer beluisteren van de speech haar hebben horen zeggen dat ze “de nodige aanpassingen van de wetgeving zal doorvoeren, met als doel de ivoorhandel te stoppen”. Zie hier de officiele weergave van haar speech:
Dat is helder genoeg, toch? Helaas zei ze niet per wanneer. Dat is jammer, aangezien ze nu theoretisch de mogelijkheid heeft om eindeloos te traineren bij het ondernemen van concrete actie. Nu moeten wij en alle anderen hier de Thaise regering achter de broek te zitten om hen vóór het einde van de conferentie zover te krijgen een uitspraak te doen over wanneer ze hun plannen zullen uitvoeren. Zodat wij hen daaraan kunnen houden, en als ze dat dan niet doen wij alsnog kunnen oproepen tot sancties.

Klinkt allemaal wat zwakjes, wij Nederlanders zijn gewend om botweg te vragen of eisen om een uitspraak, en wel hier en nu. Maar wat ik van de diplomatiek beter onderlegden in onze delegatie begrijp is dat het echt wel een doorbraak is dat Thailand zich voor het eerst heeft uitgesproken voor het stoppen van ivoorhandel. Soit.

Het is als gedragsbioloog enorm fascinerend om de hectiek te observeren bij onze delegatie over wat je wel en wat je niet kan zeggen naar aanleiding van een uiterst politieke en vage speech, en hoe dat dan mondiaal gelanceerd wordt via alle sociale media. Met als grootste vraag elke keer: houden wij ons aan onze standpunten? We zullen zien wat er uiteindelijk bereikt is over twee weken.

• 03 Maart 2013 - 23:44

Dave:

Hoi Christiaan!
    Top verhaal! Erg goed en mooi om deze top via jouw verhalen van zo dichtbij te kunnen mee maken.
    Succes daar en op naar mooie concrete afspraken.

Groet,
    Dave

• 04 Maart 2013 - 10:29

Liedewey:

Ha Christiaan,
    Mooi verhaal hoor! Miss Universe 2005....waheee ;-)
    Veel succes en plezier, keep on writing!
    Liedewey

• 04 Maart 2013 - 12:16

Lot:

Hou vol!!
    Het eerste resultaat is zichtbaar. We hebben het erover gehad; ons salaris durfden we niet op te weddenschap te zetten dat Thailand om zou gaan wbt verbod op de handel in ivoor. En zie daar!!
    Dus nogmaals: hou vol.
    Maar euhm... jou kennende komt het wel goed... met wonder woman aan je zij is het prettig werken toch? ;-)
    Lot

• 04 Maart 2013 - 22:22

Marlou:

Mooie resultaten in een thrilling blog. Super Christiaan, op naar je blogboek, dat wordt een bestseller!

Christiaan

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als themadeskundige Ecologische Netwerken en Soorten. Ik hou me bezig met het zuidelijk Afrika programma, met de bescherming van de Panda in China, met het Afrikaanse olifanten en neushoorn programma, en met de (illegale) handel in bedreigde plant en diersoorten. Voor mijn werk zal ik regelmatig reizen, waarvan ik jullie op de hoogte wil houden via deze blog, zodat jullie een beetje een idee hebben wat ik doe, en wat het WNF inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2011